A 21-es út rövid története (1957-2018)

A 65 kilométer hosszú 21-es főút a Zagyva völgyében halad. Eredeti nyomvonala 1958 előtt Hatvantól Salgótarjánig keresztül vezetett az összes Heves-, és Nógrád megyei nagyobb településen. A főút ma is ismert nyomvonala az 1960-as évek elején készült el.

Munkáink és Fontosabb
Pillanatok

1957

A 21-es út új nyomvonalra helyezéséről – többek között a térségben működő jelentős ipar miatti megnövekedett teherforgalom miatt – Kossa István, Magyarország akkori közlekedés- és postaügyi minisztere döntött. A munkálatok még ebben az évben megkezdődtek.

A Magyar Filmhíradó 1958 októberében helyszíni riportot forgatott a 21-es út építéséről.

1958

1961

Az új nyomvonal kialakításával az év elejére végeztek. A 21-es út végig betonburkolatot kapott.

Megindult Nógrád és Heves megye közúthálózatának korszerűsítése, amiben az egyre növekvő forgalom miatt a 21-es út korábbi beton burkolata fokozatosan aszfalt burkolatot kapott.

1973

1976

A 21-es úton a forgalom elérte azt a nagyságot, ami már túllépte a kapacitás felső határát. Megépült a legelső tehermentesítő szakasz Salgótarján belterületén a zagyvapálfalvai temetőtől a litkei csomópontig.

Elkészült a Zagyva völgyi térség közlekedésfejlesztési koncepciója, ami a 21-es út teljes négynyomúsítását fogalmazta meg azzal, hogy a munkálatokat 1995 körül kellene elkezdeni.

1977

1988

Megépült a tehermentesítő út második szakasza Salgótarjánban a litkei csomóponttól a Kossuth Lajos utcáig.

Megállapodás született Katona Kálmán akkori közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter és a Nógrád megyei vezetés között a párhuzamos út harmadik ütemének folytatásáról, mely a Kossuth Lajos utcától a Beszterce-lakótelep bekötőútjáig vezetett. Bemutatták a 21-es számú főút előzési szakaszainak tervkoncepcióját is.

1999

2002

Megépült az első előzési szakasz a 21. számú főúton a Salgótarjáni Ipari Park csomópontjáig.

Salgótarján és Vizslás-Újlak között épült meg a második előzési sáv.

2004

2006

Újabb négy előzési sávot építenek ki a 21-es úton.

Elkészülnek az utolsó két előzési sávval Heves megyében.

2011

2013

A HE-DO Kft. csatlakozott a 21-es főút négysávosítási programjához.

Egy hónappal a megadott határidő előtt a HE-DO Kft. elkészült a 21-es számú főút Nógrád I-es és Heves II-es, általa kivitelezett részének, kivitelezésével.

2015

2016

A Heves I-es szakasz kivitelezését Hatvan és Lőrinci között a Swietelsky és a HE-DO Kft. alkotta konzorcium nyerte el. A Pásztó és Mátraszőlős közötti 3,73 kilométer hosszú Nógrád III-as szakasz teljes felújítását önállóan nyerte el a HE-DO Kft.

A Tar és Mátraverebély között húzódó Nógrád IV-es, valamint a Bátonyterenye térségében futó Nógrád V-ös szakasz négynyomúsítását a HE-DO Kft, Swietelsky Magyarország Kft, KM Építő Kft. alkotta konzorcium nyerte el.

2016

2017

A HE-DO Kft. nyolc hónappal a befejezési határidő előtt műszakilag átadta a teljesen felújított Nógrád III-as szakaszt.

DCIM100MEDIADJI_0823.JPG

Megtörtént a Heves I-es szakasz műszaki átadás-átvétele.

2018