Flórián tér: nagygépekkel marták fel az aszfaltot a hídpályán
Alig másfél hete, hogy március 1-jén lezárták a Flórián térnél a déli hidat, azóta ütemezetten, a terveknek megfelelően haladnak a munkák a HE-DO közreműködésével. A kivitelező KM Építő Kft. egyelőre főleg bontási munkákat végez; látványos folyamat volt, ahogy először nagygépekkel felmarta az aszfaltot a hídpályán – írja közleményében a beruházó Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ezt követően most a szakemberek részletes állapotfelmérést végeznek a híd pályalemezéről, hogy az eredmények ismeretében a legbiztonságosabb és a legmegfelelőbb műszaki megoldást válasszák.

A nagyszabású észak-budai hídfelújítási projektben jól haladnak a munkálatok:
- felmarták a régi aszfaltburkolatot: 10-12 centiméteres vastagságban, teljes szélességben lekerült a déli felüljáróról a hengerelt aszfalt;
- eltávolították a vasbeton pályalemez vízszigetelését, valamint
- gépekkel megtisztították a pályalemez felületét, hogy előkészítsék a további munkákat.
Részletesen vizsgálják a károsodás mértékét
A marási munkák befejeztével láthatóvá váltak a vasbeton pályalemez hibái. A tönkrement szigetelésen átfolyó, sóval szennyezett víz több helyen károsította a pályalemezt, ezeken a helyeken a felső vasak rozsdásodása is megfigyelhető. A pályalemez állapotát, a károsodás mélységét és kiterjedését a felújításon dolgozó tervezők és mérnökök is vizsgálják, műszerrel mérik az esetleges sószennyezettségét, majd meghatározzák, hogy pontosan milyen javítások szükségesek.
Több évtized intenzív használatának nyomait javítják ki
A Flórián téri felüljárókat legutóbb 2002–2003-ban újították fel. Korszerűsítésükre azért van szükség, hogy az elkövetkezendő évtizedekben is biztonságosan lehessen használni. A szennyeződések és a nedvesség elsősorban a hőtágulási (dilatációs) réseknél, a pillérek környezetében, valamint az útpálya szegélyei mentén viselték meg a hidat.
A beruházás során a szakemberek
- kicserélik az útpálya burkolatát;
- kijavítják a vasbeton pályalemez hibáit;
- teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát;
- új vasbeton szegélyt építenek, amelyre új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek;
- a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be;
- kijavítják a vízelvezető rendszeren, a hídfők kőburkolatain és a pillérek, fejgerendák, támfalak betonfelületein keletkezett hibákat, mindemellett
- a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
Elkerülhetetlenné vált a több mint negyvenéves felüljárók felújítása
A szerkezet műszaki állapota miatt szükségszerűvé vált a Flórián téri felüljárók felújítása. A csaknem egy évig tartó korszerűsítés célja, hogy a főváros és az agglomeráció közlekedésében jelentős szerepet betöltő útszakaszt további évtizedekig biztonságosan lehessen használni.
A felüljárók műszaki állapota a legutóbbi korszerűsítésük óta jelentősen romlott: a szennyeződések és a nedvesség megviselték, a szerkezet a pillérek környezetében átázik, emiatt a betonacélok rozsdásak, a betonfelületek tönkrementek. A BKK közleményében hangsúlyozza: mint beruházó és a főváros közlekedésszervezője mindent megtesz, hogy a várhatóan 2026 tavaszáig tartó felújítás idején is a lehető legjobban kiszolgálja az arra közlekedők igényeit, egyúttal biztosítsa a munkavégzéshez szükséges területet.
Forrás: BKK, magyarepitok.hu