Így újul meg a budai közlekedés egyik ütőere
A főváros egyik jelentős beruházásában a Flórián téri felüljárók több tekintetben is előre lépnek.
Ütemezetten zajlik a pályalemez konzolos részeire kinyúló vasbeton hídszegélyek és az acél hídtartozékok bontása Óbudán, a Flórián téri déli felüljárón. A főváros egyik jelentős közlekedési csomópontjának két felüljárója a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) beruházásában, a KM Építő Kft. generálkivitelezésével és a HE-DO közreműködésével esik át teljes körű felújításon. A Magyar Építők csapata egy helyszíni bejáráson tájékozódott a részletekről.

A felüljárók felújítására már nagy szükség volt
Az Árpád híd 2 forgalmi sávról 6 forgalmi sávra bővítése tette szükségessé a Flórián téri közúti felüljárók építését az 1980-as évek elején. A lassan 43. életévét is betöltő felüljáró koránál rosszabb állapotban van, így a felújítás halaszthatatlanná vált. A felüljárók most zajló felújításának legfontosabb oka az volt, hogy a dilatációs átázások miatt a fejgerendákban súlyos korróziós károk alakultak ki.

A munkák jelenleg a déli hídon folynak, a forgalom ezalatt az északi felüljárón két forgalmi sávban akadálytalanul zajlik. A tervek szerint ősztől kerülhet át a forgalom a megújult déli felüljáróra, és akkor veszi kezdetét a Flórián téri északi közúti felüljáró felújítása.
A márciusi bejárás során a déli felüljárón az alábbiakat lehetett megállapítani:
- a kivitelezés megkezdése előtt ideiglenes forgalomtechnikai beavatkozások történtek a közlekedők biztonsága érdekében,
- a felüljáró aszfaltburkolatának bontási munkái megtörténtek,
- a burkolatmarást követően elbontották a teljes hídpályafelület elöregedett szórt szigetelését,
- az aszfalt burkolat bontása után kitakarásra került meglévő vasbeton pályalemez állapotfelmérése zajlik,
- a felüljáró két oldalán a méretezett egyedi védőállványok épülnek, ezek a védőállványok akadályozzák meg a bontási munkák során a törmelékek szóródását,
- megkezdődtek a jelenlegi acél hídtartozékok, védőkorlátok bontási munkái,
- elkezdődtek a vasbeton hídszegély bontásának munkái,
- a felüljárón félpálya szélességben elindult a támaszok feletti vasbeton szerkezetek bontása ott, ahol a meglévő dilatációk megszűntetése mellett döntött a beruházó.
A déli felüljáró műszaki tartalmáról a KM Építő Kft. rövid tájékoztatást adott
A felüljáró a szerkezete jellegét tekintve egy tizenkét támaszú és tizenegy nyílású, nem folytatólagos előfeszített vasbeton gerendákkal és monolit vasbeton pályalemezzel együtt kialakított gerendahídnak felel meg.

Szerkezeti hossza közel 370 méter, a legnagyobb szabad nyílása 30 méter. A burkolatszélesség 8,5 és 9,3 méter között változik, és a felszerkezet 1982-ben, illetve 1984-ben épült.
Megőrzik a híd arculatát adó szegélyeket
A projekt egyik hangsúlyos részeként a felüljárók esztétikáját döntően meghatározó új vasbeton hídszegélyrendszer kerül kialakításra. A monolit szerkezeti részek és az előregyártott szegélyelemek alkotta rendszer megőrzi a felszerkezet változatlan megjelenését.

Az új monolit szegélyeknek a vízelvezetésben és a biztonsági acél hídtartozékok rögzítésében van szerepük. Az új szegélyelemek gyártása még zajlik, a szegélyek beépítése tervezetten május hónapban kezdődik meg.
Az új, előregyártott szegélyelemek magasabb szintű műszaki tartalmat képviselnek, mivel a jelentősen nagyobb műszaki teljesítőképesség az előregyártott szegély élettartamát és ellenállóképességét növeli.
A legutóbbi nagy felújítást is a Főmterv tervezte
Budapest meghatározó közúti felüljárónak felújítása során a Főmterv Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. a mindennapok résztvevőjeként van jelen a kivitelezésben. A Főmterv Zrt. készítette a hidak eredeti terveit, valamint a legutóbbi nagy átfogó felújításét is a 2000-es évek elején, így a mostani felújítás tervezési feladatai során kellő előismerettel rendelkeztek.

A bejáráson kiderült: a kivitelezők számára nagy biztonságot nyújt, hogy tervezői oldalról ismerhetik a felüljárók minden műszaki tartalommal kapcsolatos előzményeit.
Ezzel a megoldással szüntetik meg a beázásokat
A beruházó igényének megfelelően a felújítás során a feltételezetten a támaszok környezetében kialakuló beázások megszűntetése a cél, ezért a dilatációk bontása minden támasz esetén a projekt egyik feladata. A dilatációs helyeken történt beázások problémájára a tervező asztalon az a megoldás született – konzultálva az üzemeltetővel -, hogy a dilatációs részeket teljes keresztmetszetben megszüntetik, és összebetonozzák. A felszerkezetek összebetonozása a hídfőknél nagyobb mozgást lehetővé tévő dilatációs szerkezetek beépítését igénylik.

A fotókon is látható, hogy a dilatáció környezete rendkívül leromlott, a meglévő monolit szegélynél található acél takarólemezek funkciójukat elveszítették, teljesen tönkrementek.
Jóval nagyobb teherbírású sarukat kapnak a hídfők
A fent leírt változások miatt a meglévő elasztomer saruk – melyek csatlakozóként működnek a szerkezeti elemek között – felülettisztításon és állagmegóváson esnek át.

A felszerkezet szabad mozgását a hídfőknél beépülő új gömbsüvegsaruk biztosítják, amelyek lényegesen nagyobb igénybevételt bírnak el. Ezekben a metszetekben a meglévő saruk kibontása a felszerkezet kismértékű megemelése mellett történik. Ekkor közös olajkörre kötött hidraulikus emelő segítségével a kivitelező a felszerkezetet 2-3 cm-el megemeli, és kicseréli az elöregedett sarukat.
A tervezett bontásokat követő megállapítások
A tavaszi időszakban a munkálatok meghatározó részét képezik a tervezett bontások, a híd valódi állapotáról ezek befejezése után kapnak teljes képet. A 43 éves felszerkezet a koránál rosszabb állapotban van, ezt az állítást igazolta vissza az aszfaltburkolat bontását követően láthatóvá vált vasbeton hídpályalemez állapota is. Ennek kapcsán a kivitelező szakértő bevonását indítványozta, a független szakértő segítséget nyújt a meglévő állapot pontos meghatározásában.

A hídszegélyek bontását követően kiemelten fontos lesz, hogy a szegéllyel eltakart betonfelületek milyen állapotban kerülnek feltárásra.
Szöveg és fotó forrása: Magyar Építők