Jó ütemben halad a miskolci Y-híd építésével a HE-DO Kft.

Az Y-híd építésével kapcsolatos egyeztetéseken többször is felmerült, hogy a megnövekedett városi forgalom miatt több helyen is szükség lenne új tehermentesítő utak megépítésére. A kormány támogatásával megszületett a szakmapolitikai döntés, hogy az Y-híd által létrejövő úthálózati elemek fejlesztését folytatni kell további szakaszok kétszer kétsávosra bővítésével. E döntés eredményeképp még 2021 szeptemberében közbeszerzési eljárást indít a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az Y-híd megépülése utáni új útszakaszok tervezőjének kiválasztására. A döntéssel párhuzamosan tovább folyik az Y-híd építése is, amellyel a terveknek megfelelően halad a kivitelező HE-DO Kft.

A 2020 elejétől 2022 végéig tartó, több ütemben megvalósuló kivitelezési munkálatok jelenlegi szakaszában a 337 méter hosszú miskolci Y-híd Tiszai pályaudvar felé vezető ágán a pályalemez betonozása történt meg két ütemben az előre gyártott gerendák felhelyezését követően, valamint a szintén előre gyártott támfalelemek között is folyamatos a feltöltés. A híd falszerkezetének építése tovább folytatódik a monolit, helyszínen készülő vasbeton lemez építésének előkészítésével. Az Y-híd Kisfaludy utcai ágán elkészült a cölöpalapozás, és készül a cölöpöket összefogó gerenda is. Megkezdődött a Pfaff Ferenc utával párhuzamos szervizút nyomvonalának kialakítása is a humuszréteg eltávolításával, valamint a Vörösmarty utcán már elindultak a hírközlési hálózatok kiváltási munkái. A 92-es számú Miskolc‒Bánréve‒Ózd vasútvonal keresztezésében, a munkaterületen lévő vasúti átjáró külön kerékpáros átvezetése 2021. június 21-én befejeződött. Ezt a vasúti átjárót a MÁV már használja, ám a közforgalom számára továbbra is zárva tart.
A munkálatok közben született döntés arról is, hogy a kormány több milliárd forinttal támogatja Miskolc úthálózatának további fejlesztését. A kormány támogatásával megszületett döntés szerint az Y-híd által létrejövő úthálózati elemek fejlesztését folytatni kell további szakaszok kétszer kétsávosra bővítésével. Ennek eredményeképp még 2021 szeptemberében közbeszerzési eljárást indít a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az Y-híd megépülése utáni új útszakaszok tervezőjének kiválasztására.

A tervezési szerződés 2022 tavaszán történő megkötése után első fázisában feltárja a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit, majd elkészül az új kétszer kétsávos, végig a felszínen vezetett főút engedélyezési terve az Y-híd és a József Attila úti nagy körforgalom között mintegy három kilométer hosszban. Az új útszakasz az Y-híd keleti ágától indulva új nyomvonalon halad majd el a Tiszai pályaudvar előtt, a Szinva és a vasúti területek között folytatódik keleti irányban, míg eléri a Fonoda utcát. A nyomvonal a Fonoda utcában folytatódik annak szintén kétszer kétsávosra történő áttervezésével. A Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordul az új nyomvonal, és a Sajón egy új hídon átvezetve éri el a meglévő nagy körforgalmat a József Attila utcán. Az új útszakasz építési engedélyei és kisajátítási tervei 2023 végére állhatnak a NIF Zrt. rendelkezésére, melyet követően várhatóan 2024 második felében elkészülhetnek a kiviteli tervek is. Az építési engedély megszerzése birtokában a NIF Zrt. által megkezdődik az útszakasszal érintett területeknek magyar állam javára történő birtokbavétele, majd azok kivitelezésre való előkészítése, és a szükséges épületbontási munkák elvégzése. A kivitelezési munkák legkorábban négy év múlva kezdődhetnek meg.
Szöveg forrása: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Fotó: Beregi László, minap.hu