Rézsűcsúszás helyreállításán dolgozik a HE-DO Hasznos és Mátrakeresztes között
Hasznos és Mátrakeresztes települések között, a hasznosi víztározónál a balodali félpálya leszakadt a földmű rézsű megcsúszása miatt. Ennek következtében 2023. augusztusa óta félpályás közlekedés lehetséges ezen a rövid útszakaszon. A projektnek köszönhetően hamarosan újra megindulhat a kétsávos, kétirányú forgalom – biztonságos földmű kiépítése mellett.
A munkálatok szeptember elején kezdődtek és szerződés szerint 60 naptári nap áll rendelkezésre a kivitelezésre.
„A projekt különlegessége a lecsúszott rézsű felület megközelítésének organizációja jelenti. A lecsúszott rézsű és ez által a munkaterület az ÉRV Zrt. telephelyén keresztül közelíthető meg ráadásul oly módon, hogy az épület fala és a rézsűt támasztó régi, meglévő támfal között rendelkezésre álló hely alig 2 méter. Külön feljáró rámpát kell építenünk és óvatos, körültekintő módon kell a munkagépeinkkel dolgozni, nehogy megsérüljön a közeli üzemépület és a rézsűben található különböző szolgáltatók távközlési vezetékei” – ismertette a projekt érdekességeit Reichardt Jenő, a HE-DO főépítésvezetője.
A beruházás során az alábbi munkafolyamatokat tartalmazza:
- bal pálya szerkezetének bontása
- megmozdult töltéstömeg elbontása a támfal felső síkjáig, majd a töltés visszalépcsőzése a felezősávig
- tükör tömörítése
- geotextília terítése a lépcsőzésre és a tükörszintre
- töltés visszaépítése
- pályaszint alatti utolsó 4 méteren méterenként georács fektetése
- védőréteg és földmű felső 50 cm építése, majd pályaszerkezet kialakítása
- rézsű védelme 15 cm magasságú geocellával
A felújítás során a megcsúszott földmű és pályaszerkezet teljes elbontása és ismételt újjáépítése valósul meg a fenti részletrajz szerint.
„A forgalom félpályás elterelése, a pálya és földmű bontás már megtörtént, jelenleg a meglévő rézsű lépcsőzése, új töltéstest készítése zajlik. Ezután következik a pályaszerkezet építése, a vízelvezető rendszerek felújítása és kiépítése, a visszatartó rendszerek építése, forgalomtechnikai elemek kiépítése, valamint a terep- és környezetrendezés” – számolt be a főbb munkafolyamatokról a főépítésvezető.
Alvállalkozóként a visszatartó rendszerek megépítését a KM Építő Kft. végzi el október végén.
A projekt a Magyar Közút Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság megrendelésében, hazai forrású finanszírozással valósul meg.